Cele i zadania

Cele przedszkola:

  • wspomaganie dzieci w rozwijaniu uzdolnień oraz kształtowanie czynności intelektualnych potrzebnych im w codziennych sytuacjach i w dalszej edukacji;
  • wychowywanie dzieci tak, żeby lepiej orientowały się w tym, co dobre i co złe, potrafiły zgodnie bawić się i uczyć, kulturalnie zwracać się do innych w domu, w przedszkolu, na ulicy;
  • kształtowanie u dzieci odporności emocjonalnej koniecznej do racjonalnego radzenia sobie w nowych i trudnych sytuacjach, w tym także do łagodniejszego znoszenia stresów i porażek;
  • rozwijanie umiejętności społecznych dzieci, które są niezbędne  w poprawnych relacjach z dziećmi i dorosłymi;
  • troska o zdrowie dzieci, ich rozwój fizyczny oraz sprawność fizyczną, aby chciały i mogły uczestniczyć w zabawach i grach sportowych;
  • budowanie dziecięcej wiedzy o świecie społecznym, przyrodniczym i technicznym, a także rozwijanie umiejętności prezentowania swoich przemyśleń w sposób zrozumiały dla innych;
  • wprowadzenie dzieci w świat wartości estetycznych i rozwijanie umiejętności wypowiadania się poprzez muzykę, małe formy teatralne oraz sztuki plastyczne;
  • kształtowanie u dzieci poczucia przynależności społecznej: do rodziny, grupy rówieśniczej i wspólnoty narodowej, etnicznej i religijnej;
  • zapewnienie dzieciom lepszych szans edukacyjnych poprzez wspieranie ich ciekawości, aktywności i samodzielności, a także kształtowanie tych wiadomości i umiejętności, które są ważne w kształceniu w szkole.

 

Zadania przedszkola:

  • Dbanie o prawidłowy rozwój psychofizyczny oraz harmonijny przebieg wychowania   i kształcenia poprzez:
  • swobodne zabawy dzieci w sali;
  • zabawy ruchowe, zajęcia i gry sportowe na boisku, obserwacje przyrodnicze, prace gospodarcze, porządkowe i ogrodnicze;
  • zajęcia dydaktyczne realizowane wg wybranego programu wychowania przedszkolnego;
  • czynności opiekuńcze, samoobsługowe, organizacyjne i inne wg uznania nauczycieli;
  • organizowanie pomocy psychologiczno- pedagogicznej zgodnie z przepisami w sprawie zasad udzielania i organizacji pomocy psychologiczno- pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach.

 

Sposób realizacji zadań:

  • różnorodne zabawy dowolne i zorganizowane;
  • zajęcia indywidualne, grupowe, dowolne kierowane przez nauczycielkę;
  • spacery, wycieczki piesze i autokarowe;
  • czynności samoobsługowe, prace porządkowe, gospodarcze i ogrodnicze;
  • obserwowanie dzieci, prowadzenie pracy indywidualnej i wyrównawczej;
  • diagnoza umiejętności dzieci
  • systematyczne przekazywanie rodzicom informacji o dzieciach;
  • dla chętnych dzieci, za zgodą rodziców prowadzenie zajęć dodatkowych z rytmiki i katechezy.
  • objęcie dzieci potrzebujących opieką specjalistyczną: logopedyczną, pedagogiczną, rehabilitacyjną, kompensacyjno-korekcyjną itp.